Hoe maak je een fantastisch product?

Ondernemers spenderen vaak veel tijd aan het bedenken van een ongelooflijk product. Vervolgens proberen ze dat product verkocht te krijgen. Ondanks hun enorme kennis en ervaring in hun vakgebied lukt dat echter vaak niet. Een groot probleem met een heel eenvoudige oplossing.

Wat bedoel ik met “een product”

Voor het goede begrip wil ik even stellen dat ik steeds zal verwijzen naar een product. Dat product kan iets tastbaar zijn (denk aan een elektrisch apparaat), het kan eetbaar zijn (denk aan een gerecht in een restaurant), het kan een dienst zijn (een training, een website, een app, een massage), het kan duur zijn of goedkoop, groot of klein, langdurend of kort en vluchtig. Maar om het voor dit artikel eenvoudig te houden, heb ik het gewoon over “product”. Vervang product gerust door een woord wat voor jouw activiteit als ondernemer relevant is. Want wat ik ga schrijven geldt voor elk mogelijk product. ELK MOGELIJK PRODUCT.

Wat velen doen

Veel ondernemers zijn goed in wat ze doen. Heel goed in wat ze doen. Ze hebben een enorme expertise. Ze kennen hun vak als geen ander en doen het al jaren. Velen zijn er zelfs passioneel over. Ik mag hopen dat jij ook passioneel bent over wat je doet. Anders zou ik je aanraden iets anders te gaan doen (maar dat is iets voor een ander blog-artikel).

Ondernemers willen hun klanten meerwaarde bieden met het best mogelijk product. Dus gaan ze aan de slag om vanuit hun kennis en hun ervaring dat  product te bedenken. Ze besteden er soms jaren aan. Of investeren een fortuin om dat top-product klaar te stomen. Ze zijn klaar. Ze gaan de markt op. En de ramp voltrekt zicht: niemand koopt het product. Hoe kan dat nu? En vooral: hoe vermijd je dat dit lot jou beschoren is?

De ramp voltrekt zich en herhaalt zich

Niemand is geïnteresseerd. Niemand koopt het product. Of toch niet genoeg mensen om als onderneming te kunnen overleven. De inkomsten vallen zwaar tegen. De kosten zijn wel gemaakt. Je zaak komt in de problemen. In het ergste geval is het snel einde-verhaal: het faillissement is onafwendbaar. Je zou niet de eerste zijn (denk bv. aan een klepper als Blackberry).

Maar laat ons niet meteen van het ergste uitgaan. Het is een tegenvaller. Terug naar de tekentafel. Een beter product bedenken. Nog waanzinniger. Nog meer cutting-edge. Nog ongelooflijker. En dan daarmee opnieuw naar diezelfde klanten. Die het weer niet hoeven (hmm – Blackberry?)

De oplossing is simpel

Het klinkt bijna te simpel. En toch doen slechts zeer weinigen het. Je maakt een fantastisch product door een heel belangrijke voorbereidende activiteit te ondernemen: Je vraagt aan je klanten wat ze nodig hebben! Je luistert naar wat ze zeggen. Je luistert heel goed! En je vraagt het aan veel klanten. Destilleer vervolgens uit hun noden het product dat maximaal aan die noden voldoet. En creëer dat!

Hoeveel trainers zijn er niet die in hun vakgebied een fantastische training opstellen (dat denken ze toch) en er komt niemand op af. Hoeveel verkopers gaan de markt niet op met een ongelooflijk hoogtechnologisch en innovatief product, ontwikkeld door geniale ingenieurs, maar ze kunnen het aan de straatstenen niet kwijt?

Wat als die trainer nu eens aan zijn klanten (of potentiële klanten) zou vragen wat ze precies als problemen ervaren? En wat ze nodig hebben als oplossing? Wat als die ingenieurs nu eens met een haast kinderlijke nieuwsgierigheid bij hun klanten gingen luisteren naar de problemen die ze hebben. Wat als die ingenieurs eens zouden vragen wat voor wondermiddel die klanten zouden willen hebben om dat probleem op te lossen? En wat als die trainers, die ingenieurs, die chef-koks, die bouwbedrijven, die overheidsinstellingen en wie weet jij met jouw onderneming vervolgens met die informatie aan de slag gingen om een product te maken dat die problemen helemaal (of toch zo veel mogelijk) uit de wereld helpt? Hoe groot zou de kans zijn dat je klanten de oplossing voor het probleem dat ze hebben van je zouden kopen denk je?

 

De daad bij het woord voegend

Ik wil, net als het hele team waar ik mee werk, bijdragen aan een betere wereld. We willen dat doen door bij te dragen aan jouw succes. Nu zouden wij vanuit onze heel ruime kennis en ervaring allerlei trainingen kunnen uitwerken die volgens ons fantastisch zijn. Maar dan maken we dezelfde fout.

We willen weten wat JIJ nodig hebt. Wij willen weten wat jou in de weg staat om (nog) succesvoller te zijn in wat je doet. Zowel als ondernemer als in je privé-leven: Wat heb jij als ondernemer nodig om je zaak succesvoller te maken? Wat heb je nodig aan kennis of informatie om gelukkiger te zijn in je werk, in je relaties of gewoon met jezelf?

Noteer je wenslijst hieronder in het commentaarveld, zodat wij je de antwoorden op je vragen kunnen bezorgen. Daarbij maak ik de belofte dat we zoveel mogelijk van die informatie zullen verwerken in onze basistrainingen die we nagenoeg gratis aanbieden:

  • “Life Bootcamp Training” voor datgene wat je echt moet weten om van je privé-leven een succes te maken
  • “Essentiële Ingrediënten van succes” om van je onderneming een bloeiende zaak te maken die je toelaat je verdere dromen waar te maken.

Door je vragen hieronder te noteren inspireer je allicht anderen om ook met verdere vragen te komen. En krijg je een idee van wat aan bod komt in de trainingen die we aanbieden.

Dus schrijf je ook alvast in voor de training die je het meeste relevant lijkt voor jou (misschien wel allebei). Je zal verbaasd staan hoeveel antwoorden je op 1 dag krijgt. En voor de prijs hoef je het alvast niet te laten. Je betaalt enkel een kleine bijdrage om de kosten van locatie, je lunch en de drank tijdens de pauzes te dekken.

Voor meer info over deze trainingen en om je in te schrijven, klik op de links hieronder:

Committed to your Success
Gert Govers

PS: Deel je kennis en deel dit artikel alsjeblieft met je netwerk, door op de Facebook, LinkedIn of Google+ knoppen te klikken, zodat de mensen in jouw netwerk hiervan ook kunnen profiteren! Jouw bijdrage aan hun succes zal ongetwijfeld bijdragen aan jouw succes!

 

 

Gert Govers

Committed to your success

Klik hier om te reageren

Laat een reactie achter