10 dingen om los te laten

Gelukkig worden is vaak een kwestie van loslaten. Maar wat dan? In dit artikel vind je alvast 10 dingen om mee te beginnen. Ze staan niet noodzakelijk in de volgorde die voor jou het beste is. Lees ze dus allemaal en kies zelf met welke je wil beginnen.

1. Toxische mensen

Je hebt ze vast in je leven: mensen die klagen, van je profiteren, alleen met zichzelf bezig zijn, roddelen, je overladen met kritiek enz. Ze zuigen je leeg. Of je dat nu merkt of niet: ze zuigen je kostbare energie op en vergiftigen je mentaal, emotioneel, spiritueel en dus zelfs lichamelijk. Wat baat het je om ze in je leven te hebben? Niets! Dus neem afstand van hen. Zoek ze niet meer op. Ga er van weg als ze naar je toe komen. En zoek mensen op die je energie geven.

2. Spijt hebben van vroegere vergissingen

Je hebt ze vast begaan: vergissingen. Dingen waarvan je achteraf zegt: als ik het opnieuw kon doen, dan deed ik het helemaal anders. Geloof me, ik heb er zelf een heleboel die in die categorie vallen. Wat baat het je echter om er over te blijven treuren? Of er jezelf verwijten over te blijven maken? De tijd terugdraaien en het anders doen kan niet meer. Leer ervan. Neem mee wat je geleerd heb. En laat het verder los. Maak wat van je leven.

3. Het verlangen om gelijk te hebben

Hoeveel discussies en ruzies draaien er niet om dat de betrokken partijen elk gewoon hun gelijk proberen te halen. Kijk eens vanop een afstand naar je eigen “conflict-situaties”: in hoeverre ben jij vooral bezig met je gelijk te halen? En hoe belangrijk is het eigenlijk om je gelijk te halen? Word je daar nu gelukkig van? Of wordt je leven beter door de hele zaak gewoon te laten voor wat het is en leukere dingen na te streven? Misschien zelfs leukere dingen met die persoon of personen waar je de discussie of het conflict mee hebt? Want zeg nu zelf: is je gelijk halen nu echt belangrijker dan goede relaties te hebben met anderen?

4. Medelijden hebben met jezelf

Zelfbeklag: wat haal je daar eigenlijk uit? Word je er gelukkiger van? Voel je je beter? Gaan anderen je aardiger vinden? Ben je daardoor aantrekkelijk voor anderen? Bereik je je doelen sneller?
Als er ook maar een van deze vragen is die je met “nee” beantwoordt hebt, dan zal het je wel duidelijk zijn wat je te doen hebt zeker? Stop er mee. Laat het los en ga verder met je leven. Wat de reden ook is dat je medelijden had met jezelf.

5. Negatieve interne dialoog

Neurologisch is het effect van zelfkritiek exact dezelfde als het effect dat anderen op je hebben als ze je bekritiseren. Kort samengevat: je gaat je slecht voelen en des te langer het duurt, des te slechter ga je je voelen. Als anderen je continu bekritiseren kan je nog weg stappen. Doe je dat zelf, dan kan dat niet. Dan zit er maar een ding op: stop ermee. Telkens je jezelf betrapt op een negatieve interne dialoog, zeg in gedachten (of zelfs luidop) “stop” en kies voor andere gedachten.

6. Anderen onder de indruk brengen

Hoe vaak zijn we niet bezig met een rol te spelen voor anderen. Om ze te tonen hoe geweldig we het wel niet voor elkaar hebben. We kopen een dure auto, maken onszelf slaaf van ons veel te grote huis, houden de schone schijn op, gaan op dure vakanties en zetten al onze foto’s op sociale media zodat anderen kunnen zien hoe goed we het hebben. En waarom? Draait het daar nu echt om? Voel jij je beter als je al die “opscheptoestanden” van anderen ziet?

7. Beperkende overtuigingen

Het woord “niet” is een heel gevaarlijk woord. Ik raad je aan om het volledig uit je woordenschat te bannen. Zijn er dingen die je wil kunnen, maar niet kan. En je spreekt dat vaak uit (bv. “Ik kan niet autorijden.”), omdat dat ook de realiteit van dat moment is: voeg dan het woord “nog” toe aan je uitspraken: “Ik kan nog niet autorijden.”
Het woord “niet” creëert een perceptie van onmogelijkheid, terwijl de toevoeging van “nog” mogelijkheden schept.

8. Iedereen behagen

Goed willen doen voor iedereen. Zowel mannen als vrouwen hebben er last van (al zou je op het eerste zicht denken dat mannen er veel minder last van hebben dan vrouwen). Stop ermee. Het is pas als je zelf gelukkig bent, dat je in staat bent om anderen echt gelukkig te maken.

9. Roddelen en klagen

Weet je punt 1 nog? Toxische mensen loslaten. Mensen die roddelen en klagen loslaten. Want dat vergiftigt je hele zijn. Maar als je dat zelf blijft doen, dan vergiftig je jezelf. Spreek dus alleen nog goed over anderen. En als je niks goed te vertellen hebt, zwijg dan en praat over iets anders.

10. Zorgen maken over de toekomst

Allicht de belangrijkste hobby van veel mensen. En ik pleit ook schuldig. Te vaak maak ik me zorgen over de toekomst. Terwijl mijn heden helemaal ok is. Het is een verdedigingsmechanisme van ons brein: scannen op gevaar. Om het onheil voor te zijn. Nu er geen wolven, beren of roversbendes meer rondlopen gaat dat oermechanisme zijn gang door alle mogelijke gevaren te bedenken. Terwijl veruit de meeste dingen dat het bedenkt nooit gebeuren.

Een heel ander leven

Je zal merken dat je leven veel beter wordt als je een voor een deze 10 dingen los laat. Het vraagt oefening en volharding, want sommige van die slechte gewoontes zijn diep in gesleten. Blijf dus alert. En telkens het je eens niet lukte om het los te laten: denk terug aan punt 2: Geen spijt hebben van vroegere fouten. En punt 5 (geen negatieve interne dialoog). En doe gewoon verder met los laten.

Meer tips

Wil je een pak meer praktische en meteen toepasbare tips, neem dan deel aan de voorlopig laatste Life Bootcamp Training op 21 oktober. Je leest er hier meer over.

 

Committed to your Success
Gert Govers

PS: Deel je kennis en deel dit artikel met je netwerk, door op de Facebook, LinkedIn of Google+ knoppen te klikken, zodat de mensen in jouw netwerk hiervan ook kunnen profiteren!

Gert Govers

Committed to your success

Klik hier om te reageren

Laat een reactie achter